Teherautó légrugó
Légrugó forgalmazása
Cégünk minden típusú tehergépjárműhöz, autóbuszhoz, kisteherautóhoz forgalmaz légrugót.
- futómű légrugó minden pótkocsi típushoz és teherautó típushoz
- légrugó űléshez
- kisegítő légrugó
- fülke légrugó
Hívjon benünket bizalommal! +36 70 703 55 69
A légrugókról általánosságokban:
A légrugókkal kialakított rugózási rendszer az útegyenetlenségeket követi gumitömlőbe zárt nagynyomású levegő segítségével.
A légrugó elemmel a rugó karakterisztikája szabadon változtatható, szabályozhatjuk , hogy egységnyi elmozdulásnál mekkora legyen a visszatérítő erő. A légrugózás hátránya a klasszikus acélrugós technikával szemben , hogy kivitelezéséhez szükségünk van kompresszorra, légszárítóra, légtartályra, levegős szelepekre és levegőcsövekre. Ez növeli a gépjármű tömegét és bonyolítja a gyártást, működtetése pedig a motor energiáját igényli.
Előnye viszont, hogy egyszerűen képes a jármű szintszabályozására és a futómű rugózásának a hangolására akár menet közben is. Manapság leggyakrabban autóbuszokon és tehergépjárművekben valamint drágább személygépkocsikban alkalmazzák a sűrített levegős rendszer segítségével.
Komfortosabb rugózás
Maga a légrugó egy gumiból készült légtartály, melyen a felrögzítéséhez és a levegő csövek becsatlakoztatásához szerelvények vannak. A légrugótömlőt a hagyományos rugóval megegyező módon a jármű tengelye és alváza közé szerelik be. A légrugó karakterisztikája (a nyomóerő és az elmozdulás függvénye) eltér a hagyományos rugóktól és a benne lévő nyomás változtatásával akár menet közben is lehet a jellemzőit (pl. adott terheléshez tartozó kiemelést) változtatni.
A légrugók nemcsak egy egyedi alkatrészei, hanem rendszerei a járműveknek. A kialakításának megoldásait több szempont szerint lehet csoportosítani. Legfontosabb kérdés, hogy a légrugót a jármű eredeti rugója mellett kiegészítésként, vagy helyette főrugóként alkalmazzuk. Utólagos beépítés esetén, általában kiegészítő rugóként alkalmazzuk, bár van lehetőség a másik megoldásra is. A kiegészítő rugók üzembiztossági okokból is kedvezőbbek, mert ilyenkor a légrugó bármilyen hibája esetén (pl .:vezetékek vagy a légrugó sérülése, a levegőellátó rendszer hibája) az eredeti rugó a maga korlátaival el tudja látni a feladatot. Másik szempont, hogy a jármű minden tengelyén, vagy csak kijelölt(ek)en alkalmazzuk. Kisteherautók esetében a hátsó tengely rugózatának megerősítése a tipikus megoldás, de például kamionoknál vagy autóbuszoknál akár valamennyi tengelyen alkalmazásra kerülhet. Figyelnünk kell, hogy az azonos tengelyen elhelyezkedő kerekek mellet található légrugók közös, vagy külön légkört alkotnak, és egy vagy két körös a rendszer.
Műszaki megoldások
Tekercsrugós alvázaknál a légrugó tipikusan az eredeti tekercsrugó belsejébe kerül, mig a laprugós járműveknél általában az ütköző bakok helyére. Léteznek olyan megoldások, ahol elsősorban ha a terhelési adatok és az elhelyezhetőség indokolja, amikor az egyes kerekekhez két-két légrugót szerelnek, de a gyakoribb megoldás az, hogy kerekenként egy kerül felszerelésre. A rugóelemek kialakításától és elhelyezésétől kissé független a rugókban alkalmazott nyomás vezérlésének témaköre. Ebből a szempontból két alapvető megoldás van: a manuális és az automatikus. Manuális vezérlés esetén a mindenkori terheléstől és a kivánt kocsiszekrény magasságtól függően kell a nyomásértéket beállítani, míg az automatikus vezérlés az alváz és a tengely távolságát figyeli és tartja a beállított értéken.